Sunday 19 April 2015

Pencuri

Pernah dulu aku punya hati
dan bagi pada sorang ni untuk dijaga
tapi satu hari dia terlepas lalu pecah.
Aku kutip seorang
tangan aku berdarah-darah.
dia?
dia takut barangkali terus cabut lari.
tak apa. aku dah maafkan.
----------
kemudian aku cantum semula serpihan2 hati tu.
aku simpan elok2 supaya tak ada yang mengganggu sebab aku takut dia pecah lagi.
Sampai la satu hari
aku tengok hati aku dah tak ada.
sudah dicuri mungkin. pelik aku. takkanlah hati sebegitu rupa dengan calar balar tu diambil orang juga?
Kalau siapa jumpa si pencuri hati itu,
tolong--
tolong beritahu dia--
kalau tak suka tolong pulangkan balik..
Aku tak mintak apa-apa ganti rugi.
sebab aku tahu--
pasti akan ada yang sedia terima dan jaganya dengan baik. tolong ya.. 

-
-
-
-
-
-
 Sedang aku melihat bintang sambil menghitung berapa lagi impian yang aku tak capai, tiba-tiba lamunan aku terganggu dengan sapaan suara yang aku sangat kenal.
Aku toleh ke belakang. Wajah yang aku betul2 kenal menghadap aku tersenyum.
"Aku rasa kau tahu siapa pencuri hati kau..."
"Ah.. Kes aku tak boleh didakwa..." jawab aku hampa.
Lantas dia menampar aku sedar. Perit. Aku tergamam.
"Kau nampak tu?" sambil menunjuk ke arah pencuri itu. Pada tangannya.. hati aku yang..dah tak serupa hati tapi masih kekal terbentuk.
Dia bermain-main riang dengan hati itu. Aku pasti dia belum tahu sapa pemiliknya.
"Weh! Weh!" aku panggil dia. Suara aku bagai tak keluar. Tertindih dek fikiran & jiwa yang membelenggu.
"Awak! Awak kat sana!" jerit aku. Tangan aku terkapai2. Suara aku makin tersekat tiap kali aku menjerit namanya. Dia semakin menjauh sambil bawa pergi hati aku dgn girang dan tanpa rasa bersalah.
-----
"Awak kat mana? Awak awak kat mana?" *nyanyi gaya taufiq batishah*

-
-
-
-
-
-
Dari satu sudut taman, aku terkenang hati yang dicuri itu. Lama. Perasaan berbaur resah tapi... suka.
Aku lihat sekeliling dengan bunga2 indah. Cantik. Aku tersenyum sendiri.
Sedang aku amati suasana itu, mata aku tertumpu pada satu subjek yang terbiar.
Sepertinya ditinggalkan begitu. Terdampar.
Tanpa aku fikir panjang, aku berjaya mencapai.
saat aku sentuh, aku genggam aku jadi sebak.
Apa hinakah hati aku ditinggalkan sebegini rupa?
Aku perhati tiap2 sudut hati itu.
kondisinya... masih pada asal. Calar2 yang kekal tidak ada tokok tambah.
Tapi sekeliling ku bunga2 mekar bertukar layu dan sugul.
Aku jadi bingung. Bungkam. Diam.
-
-
-
Tak mengapa lah. Asalkan hati ini aku dapat semula.

Aku anggap pencuri itu kembalikan pada aku secara tidak sedar.
Selamat pulang hati--
kali ni kau duduk diam saja dalam diri sendiri.
Banyak perkara lagi harus kau beri bakti.
Aku sama jiwa setia menemani.
Jangan bimbang. Mungkin skrg separuh tapi
Kau akan bertemu separuh lagi.
Yang penting hidup dengan ilahi.
Sekali lagi--
Selamat pulang hati--

tribute to : N.H owner kotaksepi.



photo by: deviantart
 

No comments:

Post a Comment