Wednesday 23 June 2021

Irah berpalatao : Toxicity

“Irah. Aku ni toxic ke?”


We’re all toxic in someone’s life.

Don’t get me wrong. I didn’t mean to downgrade you but that’s the reality.


Eventhough kita baik dengan semua orang pun, tak semua orang senang dengan kebaikan kita. Sama jugak dengan kita bila pandang orang lain yang tak menyenangkan kita. 


“toxic people” is came out bila kita sendiri yang validate that uneasy thoughts about the people. Walhal, orang tu memang perangainya begitu. Pada kawan2 dia, dia baik. Dia betul. Pada pandangan kita yang tak kenal dia, dia tak betul. Dia tak baik.


Things are getting worst bila the ‘toxicity’ tu spreading out. (Bagi contoh). Tak kisah lah dari pihak dia atau dari pihak kita. Salah sorang dari kita kena walk away to stop the toxicity.  Kalau boleh, biar kita yang walk away. Jangan fikir ego kita je. Lowering your ego for something good is actually defining your attitude as well.

Dah tu kalau, aku toxic pada dia, dia toxic pada aku, apa yang membezakan aku dengan dia?

Kesabaran. Mengalah dengqn sabar dua benda berbeza.




Beza dia, sabar ni pada aku, kau buktikan sesuatu yang baik untuk diri kau dalam diam kau. Kau tak memekak macam aku. Orang takkan takkan tengok progress kau babe. Orang akan tengok result. Orang nak tengok kau happy ke kau sedih. Orang nak tengok kau boleh buat ke tak. Sebab tu, kau kena be strong. Kita nak fake depan orang takpe. Jangan fake dengan diri sendiri. 

Meanwhile kalau kau mengalah, kau sekadar duduk diam baring dan menyendu tanpa making any progress untuk diri kau. Seolah-olah kau betul2 “iya”kan negativiti orang dengan diri kau. If this happened, kau bukan jadi toxic dalam kehidupan orang lain, tapi kau jadi toxic dalam kehidupan sendiri. That’s making everything more worsting kalau2 negativity dah mula spread out within yourself. 

No comments:

Post a Comment