Friday 3 October 2014

Ironik.

Disebalik kotaraya ini
Dalam kalangan mereka riang gembira
Bakal meniti hari bahagia
Mencari apa apa sebagai tanda hari makna
Terlihat senyuman yang tak lekang--
Pastinya teruja--
Dalam pada itu
Terbayang muncul wajah dulu
Yang segak bergaya
Dengan baju melayu putih
Menunggu detik itu
Berjabat tangan
Hingga ucapan 'sah' dimaktubkan
Lisan oleh wali dan saksi--
Doa syukur dipanjatkan
Kerana jodoh telah ditemukan
Untuk menemani hari-hari mendatang--
Saat cincin disarungkan
Ke jari manis si gadis
Tanda janji terpatri
Dia sebagai isteri--
Biarlah air mata gembira itu berbicara
Sungguh aku tak dapat bayangkan
Apa yang aku rasa nanti
Melihatkan kau disisi
Bersama seorang wanita
Yang hakikatnya
Bukan aku--
Redha--
Namun
Aku teruskan jua
Mencari apa yang ditentu ilahi
Di samping melihatkan ragam mereka
Memuaskan hati sendiri
Dengan persiapan segala segi
Sekurang-kurangnya aku masih di sini
Di kotaraya ini--
Senyum terkenangkan
Apa yang mereka bakal hadapi
Apa akan aku bakal kecapi--
Ya--


Pergilah kau mereput dengan wanita pilihan kau di luar sana, Eddie.



No comments:

Post a Comment