Friday 29 August 2014

Aku cinta cita

Kecil dulu
Cita-cita aku besar
Dan banyak
Setiap tahun bertukar-tukar
Pendidik?
Tabib moden?
Penghibur?
Ahli kaji ilmu alam?
Namakan--

Dan fasa aku makin berkembang
Di pertengahan usia
Sebelum dua puluh
Aku letakkan satu titik
atas cita-cita aku
Ahli forensik--
Ahli farmasi--
Pencipta ubat--
Tapi
Secara mabuk tak mabuk
Kepayang pun bukan
Separa sedar mungkin
Teknologi punca aku berdiri tegar
Terpesona dengan seni
yang dicerakinkan
lahir dari hati.
Jujur.

Katalah
Aku dah bazirkan
Tempoh kaji hidup aku
Dapatkan ilmu
Tapi akhirnya
Aku pilih karya--

Keghairahan seni itu
pada aku
umpama terperanjat
tatkala jari dipetik sekali.
Bingkas lantas  ku isi
Ruang kosong
kerongakan hidup aku
Daripada bertelanjangkan
dengan parut-parut sepi

Suka hati aku
Asal aku masih di sini
Bangga ciptakan fantasi
dalam realiti--



Sumber:ebscart.com




No comments:

Post a Comment